ارسال پاسخ

۱۰ تير ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2301

pvc-asso.ir

هوازدگی لوله و اتصالات  pvc

مطالعات unibell نشان داد که قرار گیری لوله های  pvc به مدت 2 سال در شرایط مختلف آب و هوایی خصوصیات بالک، استحکام کششی و مدول را تغییر نمی دهد.

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: پلی وینیل کلراید شبیه بسیاری از مواد دیگر، تحت تاثیر آب و هوا قرار می گیرد. هوازدگی نه تنها در مورد پلاستیک ها، بلکه در مورد سایر مواد مانند چوب و فلزات وجود دارد و اقدامات پیشگیرانه برای محافظت در برابر فرسایش و هوازدگی انجام می شود.

 

 با این حال، چوب و محصولات فلزی معمولا با پوشش هایی مانند رنگ و روغن ها محافظت می شوند، عوامل محافظت کننده برای  pvc می تواند در خود مواد گنجانده شود و در مورد لوله های  pvc محافظت با افزودن phr1.5 از رنگدانه های دی اکسید تیتانیوم (TiO2) در هر phr 100رزین  pvc بدست می آید.

 

هوازدگی  pvc

زمانی که  pvc محافظت نشده در معرض نو رخورشید قرار می گیرد، اشعه ماورابنفش منجر به ایجاد یک سری از واکنش های پیچیده می شود که باعث تخریب پلیمر می شود. تخریب با تشکیل ترکیبات بسیار رنگی همراه است.

 

 در واقع، تغییر رنگ  pvc محافظت نشده به عنوان اندازه گیری کمی اشعه ماورابنفش استفاده می شود. رایج ترین عامل محافظتی که در لوله های  pvc استفاده می شود، دی اکسید تیتانیوم است که بسیاری از اشعه های ماورابنفش قابل دید را جذب می کند و از مولکول های  pvc محافظت می کند.برای لوله و اتصالات در استرالیا یک فرم پوشیده از دی اکسید تیتانیوم روتایل برای حفاظت بهینه استفاده می شود و به حداقل رساندن گچی شدن و رسیدن به پراکندگی خوب کمک می کند.

 

مطالعات قرار گیری در معرض هوازدگی

تعداد زیادی از مطالعات در مورد حفاظت از  pvc در برابر اثرات هوازدگی انجام شده است. دو مورد مهم  از سوی uni bell  در ایالت متحده و CSIRO در استرالیا انجام شد. هر دو مطالعه شامل قرار گرفتن  نمونه های لوله در شرایط شدید هوازدگی است. برای مثال مطالعه CSIRO بر روی نمونه هایی که در Broken Hill در معرض هوازدگی قرار داده شدند، انجام شد. در حالی که در امریکا، نمونه ها در 12 مکان مختلف در معرض قرار گرفتند. همانطور که در مطالعه CSIRO در استرالیا با استفاده از لوله های  pvc تولید شده در استرالیا انجام شد، اساس بر الزامات TiO2 است که در استانداردهای استرالیا/ نیوزیلند برای لوله های تحت فشار و بدون فشار مشخص شده است.

 

مطالعات نشان داده است که  phr 1.5 از دی اکسید تیتانیوم برای حفاظت از لوله های  pvc مناسب است و هیچ مزیت قابل توجهی با اضافه کردن غلظت های بیشتر به لوله و اتصالات به دست نمی آید.  اگر چه دی اکسید تیتانیوم اضافی به دلایل زیبایی به محصولات تزئینی افزوده می شود.

 

اطلاعات فنی  pvc

 مطالعات unibell نشان داد که قرار گیری لوله های  pvc به مدت 2 سال در شرایط مختلف آب و هوایی خصوصیات بالک، استحکام کششی و مدول را تغییر نمی دهد. CSIROهمچنین نشان داد که تنش تسلیم بعد از دو سال قرارگیری در معرض هوازدگی صرف نظر از غلظت TiO2 تغییر نمی کند.

 

 آنچه که با توجه به گزارش CSIRO تغییر کرد، براقیت سطح لوله بود. در یک دوره زمانی حدود 12 ماه ، کاهشی تصاعدی در براقیت سطح  صورت گرفت و پس از آن هیچ تغییر دیگری صورت نگرفت. درحالی که مقاومت به ضربه نوارهای در معرض، در مطالعه CSIRO که به مدت 2 سال در معرض هوازدگی بودند، مشابه با لوله های تولیدی بود. در معرض قرار گرفتن کوتاه مدت برخی از لوله ها به طور خاص منجر به افزایش مقاومت در برابر ضربه شد.

 

لوله های  pvc در خدمت رسانی

لوله و اتصالات قدیمی تر SWV و  لوله و اتصالات جدید تر DWV، اغلب در کاربردهایی که در آنها قرار گیری در معرض نور خورشید مداوم است، بدون هیچ گونه اثر جانبی در طول عمر مفید، نصب می شدند. اغلب لوله و اتصالات تحت فشار   PVCزیرزمین نصب می شوند، اما به دلیل استفاده از آنها در کاربردهای صنعتی و کارخانه های تصفیه آب،  استفاده از آنها روی کار و در معرض اشعه ماورابنفش غیر معمول نیست.

 

در حالی که توصیه شده است که در صنعت لوله های پلاستیکی برای محافظت از لوله های تحت فشار  PVC از رنگ آمیزی با رنگ های پایه آب استفاده شود و اغلب بدون هیچ گونه عوارض جانبی است. جایی که رنگ اعمال می شود ، پوشش احتمالا به درستی حفظ نمی شود.شواهدی وجود ندارد که نشان دهد طول عمر لوله های تحت فشار  PVC از رنگ آمیزی سود می برد.

نتیجه

- مطالعات تایید می کند که دی اکسید تیتانیوم محافظت عالی برای لوله های  PVC در برابر اشعه UV  ایجاد می کند.
- غلظت مطلوب رنگدانه phr 1.5در هر  phr 100رزین  pvc است.
- غلظت phr1.5  از دی اکسید تیتانیوم برای حفاظت در حین انبارش برای حداقل دو سال کافی است و در واقع انتظار می رود که در برابر نور خورشید در بسیاری از کاربردها برای طول عمر لوله محافظت فراهم شود.
 

نکته: لوله و اتصالاتی که در معرض دمای بالا قرار می گیرند، باید با استفاده از پایدارکننده های حرارتی مناسب در برابر تخریب حرارتی محافظت شوند.

 

لوله های غیر سفید  که برای دوره های طولانی در معرض اشعه ماورابنفش قرار می گیرند، ممکن است که نشانه هایی از محو شدن رنگ و یا گچی شدن رو سطح در معرض قرار گرفته نشان دهند اما این فقط یک اثر سطحی است. استحکام هوپ و سفتی لوله های  pvc با گچی شدن و محو شدن رنگ در سطح تغییر نمی کند.

 

اتصالات  pvcویژه با قطرهای بزرگ مورد استفاده در کاربردهای تحت فشار و بدون فشار ممکن است دارای دی اکسید تیتانیوم کمتر از phr  1.5باشند. این محصولات باید با عبارت نیاز به حفاظت برای کاربردهای بیرون  و در معرض نور مستقیم، نشانه گذاری شود.

 

پیشنهادات:

  1. لوله و اتصالات  pvc ساخته شده طبق استاندارد AS/NZS و حاوی حداقل  phr1.5 دی اکسید تیتانیوم مجاز به انبارش و نگهداری در فضای بیرون به مدت حداقل دو سال است.
  2. لوله و اتصالات  pvc تحت فشار ساخته شده طبق استاندارد AS/NZS  و حاوی حداقل  phr1.5 دی اکسید تیتانیوم نیاز به رنگ آمیزی ندارد مگر اینکه رنگ آمیزی برای دلایل زیبایی باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط